Luisteren is goud

“Spreken is zilver, luisteren is goud”. Dat is al jaar en dag de zin die bij mijn Whatsapp-status staat. Ik hoor sommige mensen al denken: ‘Luisteren?! Dat past niet bij iemand in de politiek.’ In de afgelopen weken heeft die zin echter meer waarde voor mij gekregen. Zeker bij het besluit over het nieuwe zwembad. Helaas heb ik in de afgelopen weken veel teruggelezen over het besluit dat uiteindelijk is genomen. Ik heb veel meningen voorbij zien komen. Blijkbaar hadden wij, dus ook het CDA Sliedrecht, onvoldoende geluisterd naar de inwoners. Als ik naar de uitkomst van die avond kijk, begrijp ik dat niet zo goed. Ik kan daar veel meningen over hebben, maar zomaar allerlei meningen rond spuien gebeurt al genoeg in Sliedrecht. Laat ik daarom maar gewoon uitleggen waarom het CDA Sliedrecht heeft besloten wat wij uiteindelijk hebben besloten.

De grote vraag voor ons was: wat voor zwembad moet het nieuwe zwembad worden? Wij hebben daarbij goed geluisterd. Als CDA Sliedrecht hebben wij gekeken naar degenen die het zwembad (gaan) gebruiken: voor zwemlessen, door verenigingen, door ouderen, mensen met een handicap, jonge gezinnen en jongeren. Bovendien draait het huidige zwembad een verlies van 8,5 ton per jaar. Dat is veel geld. Een optelsom dus van veel belangen waar wij goed naar luisteren en die wij zorgvuldig hebben afgewogen.

Het CDA Sliedrecht heeft (samen met de VVD en SGP-ChristenUnie) het voorstel van het College van Burgemeester & Wethouders veranderd. Uitkomst is dat het nieuwe bad in ieder geval gaat bestaan uit zes wedstrijdbanen, verenigingsruimte, tribune, doelgroepenbad, horecavoorziening, ligweide en speelvoorzieningen (bijv. een glijbaan). Wij hechten veel waarde aan die voorzieningen. Ook worden de huidige kosten bijna gehalveerd. Uiteraard snappen wij dat mensen in de warme zomermaanden willen zwemmen en willen liggen op de ligweide. Daarom komt er een schuifdak of -wand in het nieuwe zwembad. Zodat iedereen die dat wil lekker kan zwemmen én kan genieten van de ligweide. Gelukkig wordt het nieuwe zwembad ook energieneutraal, wat goed is voor het klimaat.

Het uiteindelijke besluit over het zwembad was niet makkelijk, maar door goed te luisteren zijn wij uitgekomen op een mooi zwembad dat qua kosten binnen de perken blijft, goed past bij de (toekomstige) omvang van Sliedrecht, duurzaam is, recht doet aan onze verenigingen en een fijne plek is voor de zomermaanden.

Frank Dunsbergen

Fractievoorzitter CDA Sliedrecht