"Eigen energie opwekken kan veel sneller"

Volgens het klimaatakkoord van Parijs zouden we in 2050 zelf de energie moeten kunnen opwekken die we gebruiken. De Drechtsraadsleden van CDA, D66 en GroenLinks zijn met elkaar eens dat dit veel sneller zou kunnen. Het liefst streven zij ernaar om dit doel te bereiken in het jaar 2040 of zelfs 2035.

Fractievoorzitter Ton Spek © Thomas Oorschot

Onze eigen fractievoorzitter Ton Spek staat hier dan ook helemaal achter. Volgens hem kun je niet meer om de plannen van het opwekken van groene energie heen. "Het zijn zaken die nu in het regeerakkoord staan en waar je overal in de krant over leest. Dus dat wat betreft is het prima. Maar wat mij betreft mag er ook wel een schepje bovenop. We zijn ook bezig met de sessie voor openbaar vervoer te regelen, waarom dan niet gelijk de energiezuinige bussen de regio in laten rijden?"

Oud PvdA-leider Diederik Samson zegt dat de Drechtsteden in ieder geval trots mogen zijn op waar ze nu staan. "De Drechtsteden zijn het verst van Nederland. Er wordt hier echt integraal gewerkt en met alle partners, dus met woningbouwcorporaties, de gemeenten, energiebedrijven, bewoners, echt allemaal samen over hoe dingen duurzaam kunnen worden gemaakt".