Sapperdeflap

Ergens naast de A15 (nee, niet in Sliedrecht) staat al meer dan dertig jaar: ‘Dag bomen, dag mensen, zuur hè?’ Vroeger hadden we zure regen, tegenwoordig horen we over stikstof. Om de uitstoot van vieze stoffen te verminderen wordt elektrisch rijden gestimuleerd.

Vanaf 2030 rijden alle nieuwe auto’s in Nederland op een batterij, op waterstof of op zonnecellen. Nu is het voor veel mensen nog onbetaalbaar. Maar ooit rijden er meer auto’s op elektriciteit dan op fossiele brandstof. Daarvoor zijn meer laadpalen nodig. Op 28 maart 2023 nam de gemeenteraad hier een besluit over.

In Sliedrecht komen snellaadpleinen. Waar? Dat is nog niet bekend. Mogelijk op plekken waar nu benzinestations staan? Of bij de meubelboulevard? Ik ben benieuwd.

Willen we in Sliedrecht alleen elektrisch rijden stimuleren? Of willen we ook dat mensen vaker gaan fietsen? Een elektrische auto mag natuurlijk geen excuus zijn om de fiets te laten staan. Als je een snellaadplein neerzet bij een supermarkt, nemen mensen dan de elektrische auto in plaats van de fiets?

Soms heb ik moeite met alle jubelverhalen over elektrisch rijden. In de mijnen in de Democratische Republiek Congo zoeken mensen naar kobalt voor onze elektrische auto’s. En in Chili naar lithium. Zou dat werk gezond zijn?

De productie van een elektrische auto kost anderhalf tot twee keer zo veel energie als de productie van een benzineauto. Maar in het verbruik is een elektrische auto veel schoner. Over zijn hele leven zorgt een elektrische auto voor veel minder CO2-uitstoot dan een benzineauto.

De opkomst van de elektrische auto is een ontwikkeling waar we niet omheen kunnen. Daar gaan we in Sliedrecht dus mee aan de slag. In de (verre) toekomst hebben we geen last meer van uitlaatgassen van verkeer. Dat is goed nieuws voor vogels, bomen en onze kinderen.

Sapperdeflap! Nu denk ik ineens terug aan die vrolijke uitspraak van Pipo de Clown: ‘Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen!’

Vincent Prins

Raadslid CDA Sliedrecht