‘Huisvesting wordt een belangrijk punt van ons verkiezingsprogramma’

Joop de Vries vertelt over startersleningen

SLIEDRECHT – Burgerraadslid Joop de Vries van de lokale Sliedrechtse afdeling van de politieke partij CDA (afkorting voor Christen-Democratisch Appèl) gaat binnen de fractie over onder meer veiligheid, verkeer en immigratie en oudere zorg. In de gemeenteraad is onlangs het besluit genomen om de startersleningen anders aan te bieden. De Vries vertelt.

,,In het leven voor 2020 konden mensen in Sliedrecht een starterslening aanvragen bij onze gemeente. Als het huis minder dan twee ton kostte, dan kon je twintig procent van de koopprijs (met een maximum van 30.000 euro) lenen. Zie het als een tweede hypotheek die de gemeente Sliedrecht verstrekt doordat banken geen volledige hypotheek meer uitlenen. In de huidige woningmarkt zie je dat er in Sliedrecht weinig huizen te koop zijn én de huizenprijzen stijgen, net als in de rest van Nederland. Dit heeft ertoe geleid dat er in Sliedrecht bijna geen enkele woning meer te koop is onder de twee ton. Voordat het raadsvoorstel op tafel kwam, zagen we dat er 54 woningen in Sliedrecht te koop te stonden, maar wel allemaal voor 250.000 euro of meer.

Raadsvoorstel In het raadsvoorstel stond dat de koopsom voor een starterslening gebracht wordt naar 325.000 euro. Deze is gelijk met de grens van de nationale hypotheek garantie (NHG). Dit betekent dat de bank de garantie heeft dat de hypotheek het volledige bedrag terugkrijgt, ook wanneer je bijvoorbeeld je baan verliest of je huis met schuld verkoopt. Het CDA stond helemaal achter dit besluit. Starters krijgen hierdoor een mooie gelegenheid om een huis te kopen en maximaal 30.000 euro te lenen bij de gemeente Sliedrecht als tweede hypotheek. In dezelfde raadsvergadering is ook besproken of het bedrag dat geleend kan worden verhoogd moet worden. Dat vonden wij geen goed idee, omdat het nog steeds gaat om een hypotheek. Een hypotheek is een vorm van een schuld en je wil mensen niet verder in de schulden brengen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de huizenprijzen gaan zakken en dat een huis onder water komt te staan, het huis is dan minder waard dan de hypotheek die erop rust. De keuze is dus gemaakt om het maximale leenbedrag zo te laten.

Procedure Om in aanmerking te komen voor een starterslening, wordt er wel een procedure gevolgd. Zo moet je over voldoende middelen beschikken om af te lossen, moet je zelf in het huis gaan wonen en al inwoner zijn van de gemeente Sliedrecht. Wat misschien ook handig is om te weten: wij hebben geld in de pot ‘startersleningen’ zitten om dat uit te lenen aan de mensen die hiervoor in aanmerking komen. Het gaat om 350.000 euro, daarmee worden alle startersleningen gefinancierd. Als de pot leeg is, dan moet je wachten tot het andere jaar totdat deze weer gevuld is. In 2020 zijn er in totaal acht startersleningen verstrekt onder de oude regeling, dit jaar zijn dat er tot nu toe twee. Je ziet dat die nieuwe regeling echt noodzakelijk was en ik hoop dat meer mensen hier gebruik van gaan maken!

Woningen Dat brengt mij ook meteen op een ander punt: de woningnood en het bouwen van aan de noordkant van de A15. Het CDA vindt dat er meer huizen moeten komen, zodat Sliedrechters, jong en oud, hier kunnen blijven wonen. Ook aan de noordkant moet in onze ogen gebouwd worden. Dat is volgens ons geen groene hart maar een stuk grasland zonder boom of struik tussen de spoorlijn en de Kweldamweg. Daar kan je goed bouwen én je bouwt daarmee de rest van het dorp ook niet helemaal dicht. Ook is daar een plek voor de voetbalvereniging gereserveerd.

Verder hebben wij aangegeven dat er extra aandacht moet komen voor low-budget (prefab of tiny houses) woningen. Je kan wat ons betreft kijken naar bestaande gebouwen die je kan om laten bouwen of naar gemeentegrond waar anders toch niet mee gedaan wordt. In de wijk Baanhoek-West worden nu weer zestig nieuwe huizen gebouwd. Wij hopen dat daar ook starterswoningen bij zitten. Hierover hebben we met de Sliedrechtse wethouder Ton Spek (ook van het CDA) van openbare ruimte, verkeer en vervoer, wonen, duurzaam en communicatie inclusief citymarketing gepraat.

Aandacht Onze collega geeft aan hier ook aandacht voor te hebben en neemt onze ideeën mee. Daar zijn we erg blij mee, want in ons partijprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen, die woensdag 16 maart 2022 gehouden worden, wordt het onderwerp woningen een belangrijk speerpunt!”

Foto: IlseIsabella Photography