Tweerichtingsverkeer rond de watertoren

De projectontwikkelaar van het Watertorenterrein wil samen met omwonenden een nieuw plan opstellen. Alle oude plannen zijn van tafel. Op 29 oktober 2019 nam de gemeenteraad een besluit over de uitgangspunten.

Namens het CDA sprak raadslid Vincent Prins over het belang van draagvlak. Hij had allerlei oude documenten over het Watertorenterrein doorgelezen. Hem viel daarbij iets op. In het verleden werd vooral gesproken over presentaties aan raadsleden of omwonenden. Dat was volgens het CDA vooral eenrichtingsverkeer. Nu moet het anders, namelijk werken met draagvlak. Prins: 'Nu spreken we dus over tweerichtingsverkeer.' Het CDA wil een plan met draagvlak in de omgeving.

Vincent Prins hoort al jarenlang de vrees van bewoners van de Rivierdijk en in de wijk De Grienden voor een nog hogere parkeerdruk. Als op het Watertorenterrein huizen worden gebouwd, moeten daar ruim voldoende parkeerplaatsen zijn. Ook de zichtbaarheid van de watertoren mag niet worden vergeten. De watertoren is een mooi herkenningspunt. Het Watertorenterrein moet een visitekaartje worden voor Sliedrecht. De watertoren moet van het CDA goed zichtbaar blijven vanuit de omgeving.

De gemeenteraad stelt niet zelf een plan op voor het Watertorenterrein. Dat gaan de ontwikkelaar en omwonenden samen doen. Voor de gemeenteraad is het even wennen om de teugels los te laten. Raadslid Prins: 'Ik moest terugdenken aan hoe ik jaren geleden mijn kinderen leerde fietsen. Loslaten is spannend.' Dat geldt ook voor het project Watertorenterrein. Toch geeft het CDA dit initiatief een kans.

Het CDA hoopt dat het Watertorenterrein een plek wordt waar mensen blij van worden. Niet alleen op het Watertorenterrein zelf, maar ook in de omgeving.