Een eigen huis...

Wonen. Iedereen doet het en iedereen praat erover. Dit lijkt steeds meer te worden; ook in Sliedrecht. Waar in 2017 nog 166 huizen te koop stonden, zijn dit in 2018 nog maar 112 woningen. Het gaat dus goed met de Sliedrechtse huizenmarkt! Ook het inwonertal neemt toe. Blijkbaar ontdekken steeds meer mensen hoe geweldig het is om in Sliedrecht te wonen. Als CDA zijn wij blij met deze ontwikkelingen.

Wij vinden het belangrijk dat iedereen zijn of haar plek kan vinden in Sliedrecht; nu en in de toekomst. Dat is helaas geen vanzelfsprekendheid. Waar aan de ene kant de huizen als zoete broodjes over de toonbank gaan, horen wij aan de andere kant dat mensen geen woning kunnen vinden. Ik denk aan jongeren die geen nieuw huis kunnen betalen of ouderen die graag een levensloopbestendige woning willen kopen.

Als ik een probleem zie waar onze inwoners mee te maken hebben, wil ik dat oplossen. Ik heb mij afgevraagd wat wij, als CDA, hieraan kunnen doen. Dat is helaas niet veel, maar het is niet onmogelijk. Uiteindelijk is het belangrijk dat je gebruik maakt van de mogelijkheden die je hebt.

Een paar jaar geleden hebben wij dat gedaan! Wij dachten: 'Het ziekenhuis komt binnenkort leeg te staan. Dat is een perfecte locatie voor jongerenwoningen!' Gelukkig was de rest van de raad dit met ons eens. De wethouder kreeg de opdracht om dit idee verder uit te werken. Het is daarna een tijdje stil gebleven, maar wij bleven stug volhouden. Iedere kans die wij kregen om ons idee over de jongerenwoningen weer onder de aandacht te krijgen, hebben wij aangegrepen.

Inmiddels, bijna anderhalf jaar later, hebben onze inspanningen hun vruchten afgeworpen. Begin deze maand kwam het mooie bericht dat wij 'Urban Villa's' gaan krijgen op het ziekenhuisterrein voor…, jawel: starters en senioren!

Het is dus gelukt! Wij zijn blij dat het CDA hieraan heeft kunnen bijdragen. Zo maken steeds meer mensen kans op een eigen huis en een plek onder de Sliedrechtse zon.

Frank Dunsbergen

Fractievoorzitter CDA Sliedrecht