CDA blij met lichtvermindering reclamemast

Het nieuws dat de lichthinder die de reclamemast nabij de Leeghwaterstraat zou veroorzaken gaat verminderen, werd zeer goed ontvangen. Het CDA Sliedrecht is verheugd dat de eigenaar zich welwillend opstelt als het gaat om het beperken van de overlast.

Bewoners uit de Reinenweer uiten in december j.l. al hun onvrede over de felle verlichting van de recent vernieuwde reclamemast aan de Leeghwaterstraat. Ze ervaren in hun huis last van het licht van de felle (bewegende) reclamebeelden. Volgens de gemeente Sliedrecht voldeed het ledscherm in eerste instantie al aan de richtlijnen voor lichthinder van de Nederlandse Stichting voor Verlichtingskunde. Raadslid Vincent Prins stelde namens het CDA Sliedrecht op 15 december 2018 vragen aan het college of het wellicht toch mogelijk was om de lichtsterkte iets te verminderen, zodat de bewoners hier minder hinder van zouden ervaren.

Vincent Prins: "Ik stel het in ieder geval zeer op prijs dat het college direct na de vragen in actie is gekomen en in gesprek is gegaan met de eigenaar. Deze stelde zich op zijn beurt zeer open op en was bereid mee te werken om de overlast tegen te gaan. Een klein applaus voor het snelle handelen van beide partijen is zeker op zijn plaats".

"Meer aanpassingen zijn zeker van harte welkom", zegt Prins. Volgens de gemeente Sliedrecht zijn op grond van de vergunning alleen vaste afbeeldingen toegestaan en mogen er geen animaties of bewegende beelden te zien zijn. Knipperende beelden zijn ook niet toegestaan. Op de reclamemast aan de Leeghwaterstraat zien omwonenden nu wel soms animaties met knipperende beelden. Ook voor de verkeersveiligheid lijkt dit niet wenselijk. "Ik zie dat er nog ruimte is voor verbetering maar ik ga er vanuit dat de exploitant snel wil voldoen aan het gemeentelijke reclamebeleid."