CDA: Aan het werk-plan 2.0

Het CDA Sliedrecht zet zich in voor de werkloosheid in Sliedrecht. De partij heeft als doel gesteld om in 2018 minstens 100 werkzoekenden te begeleiden naar een baan. Dinsdagavond tijdens de raadsvergadering legde fractievoorzitter Ton Spek dat het aantal Sliedrechtse inwoners met een bijstandsuitkering opvallend snel stijgt en er daarom niet stil gezeten mag worden.

Bonkelaarplein © Annechien Baan Hofman

Bij een beeldvormende vergadering eerder dit jaar werd al duidelijk dat de werkloosheid in Sliedrecht hoog is. Maar het aantal beschikbare banen in Sliedrecht ook. Echter profiteren de Sliedrechtse werklozen daar niet van. Spek vertelde niet te weten of die informatie ook in het college gedeeld is: “Het lijkt ons iets waar we met gezwinde spoed iets mee moeten. In de eerste plaats natuurlijk voor de werkloze inwoners in Sliedrecht, toch?”

“Maar ook onze gemeentefinanciën zouden hier niet verkeerd aan doen. In 2015-2016 hebben we het uitvoeringsprogramma ‘Aan het werk’ gehad. Nu staat er op de begroting onder ‘economie, arbeidsmarkt en onderwijs’ alleen iets over de slogan ‘SLDRCHT: groot in doen!’ Ik kan u verzekeren dat het gevoel in Sliedrecht niet is, dat dát de werkloosheid zal oplossen. De economische agenda gaat op korte termijn ook niet helpen, want dat zit nog in de fase van onderzoeken en plannen maken. Dus misschien kunnen we een super-actie-plan genaamd ‘Aan het werk 2.0’ met elkaar regelen”, aldus fractievoorzitter Ton Spek.