Hardlopen of wandelen

Al bijna 50 jaar zie je een grote groep sporters van de ABC-trimclub op zaterdagmorgen in hun blauwe outfit hardlopend door Sliedrecht gaan. Lekker sportief en gezond. Na een tijdje nemen de snelle lopers een voorsprong, maar er zijn ook achterblijvers.

Maar als het tempo iets te hoog ligt, wordt er altijd gezorgd dat de laatste lopers niet alleen lopen. Men let op elkaar en zo haalt iedereen voldaan en bezweet de warme douche.

Als CDA willen wij dit ook. We moeten altijd voor de mensen opkomen die het hoge tempo van de maatschappij niet bij kunnen houden en zorgen hebben voor de toekomst.

Zelf was ik ook een fervent hardloper. Geen topper. Maar één ding is altijd gelijk bij hardlopen, de blik gaat op oneindig en je let niet op de omgeving.

Door mijn leeftijd ben ik van hardlopen overgegaan naar wandelen. Een lager tempo, maar het voordeel is dat je veel meer ziet. Met een uur wandelen door Sliedrecht zie je wat mooi en wat lelijk is. Maar vooral ook dat Sliedrecht volgebouwd en dichtbevolkt is met weinig natuurlijke speelruimte.

Daarom is het CDA voorstander voor het realiseren van een mooi natuurlijk recreatief knooppunt aan de noordkant van de spoorlijn op een stuk laag kwaliteitsgroen. Het is nodig voor de bewoners van Sliedrecht om in de toekomst op loopafstand een mooi groot natuurpark te hebben waar de voetbal een plek heeft, waar je kan vissen in de vijvers, waar speelruimte is, waar je kan hardlopen of wandelen. Eén partij is niet pro, maar met het CDA is er een grote meerderheid voor de verdere uitwerking van dit plan.

Nu nog even geduld, want zoals het Bijbelboek Prediker zegt: Alles heeft zijn bestemde tijd. Zo ook een tijd voor hardlopen en een tijd voor wandelen.

Joop de Vries